Werken met liefdesenergie. Buiten spel blijven.
Ze werken in kleine groepjes in een bekende rolverdeling: A is cliënt, B is begeleider, C is observator. De observator richt zijn aandacht op de begeleider. Zijn observaties zijn gericht op de vraag: hoe is deze begeleider aanwezig in de ontmoeting? De volgende verbale acties van de begeleider worden genoteerd:
Gaat u zitten, vertel eens, wat is er aan de hand? En hoe raakt deze situatie u? Welke gevoelens komen hierbij op? Kent u deze reactie van u zelf? Kunt u deze reactie verklaren uit eerdere ervaringen? Hoe zou u het nu anders kunnen aanpakken?
Op zich zijn dit professionele vragen, gesteld in een bekende nuttige opeenvolging: de aanleiding, de persoonlijke betrokkenheid, de gevoelservaring, de gevolgen voor het gedrag, herkenning van scriptpatronen en ontwikkeling van nieuwe gedragsopties. En zo krijgen de begeleiders vervolgens ook hun feedback: gericht op de instrumentele vaardigheden van het verbale schaakspel. Zo zijn we vaak opgeleid, zo hanteren we vaak onze deskundigheid. We noemen het professionele afstand.
Een eindje verder in de ruimte zit een ander drietal. Daar noteren we de volgende vragen:
Welkom, wat kom je hier doen? Dat raakt me. Hoe was dat voor jou? Verdrietig? Ik zou boos geworden zijn. Jij niet? Maar dat terugtrekken doe je nu ook. Een bekend patroon? Hoe zou het zijn om het hier en nu eens anders te doen?
Met dezelfde vraagstructuur ontwikkelt zich een totaal ander gesprek. In de ene hoek van de ruimte ontstaat een cerebrale gespreksoefening. In de andere hoek groeit een intense ontmoeting waar de vonken van af spatten.
‘En de professionele afstand dan?’, vraagt een van de deelnemers bij de nabespreking. ‘Willem Zwartberg zei vaak: Professionele afstand bestaat niet als je werkt met liefdesenergie’, antwoordt de trainer. ‘Er bestaat alleen maar professionele nabijheid. De begeleider is ten volle aanwezig in de ontmoeting. Hij is van vlees en bloed en gebruikt zichzelf als instrument. Dan leert de cliënt niet alleen van hem maar aan hem. Dat is werken met liefdesenergie’. ‘En het risico dat persoonlijke thema’s van de begeleider gaan doorspelen in het contact?’ ‘ Het risico dat de begeleider zijn rol niet neemt?’ ‘Werk zo nabij als mogelijk is en met zoveel afstand als noodzakelijk is. De angst van de begeleider bepaalt de leermogelijkheden van de cliënt’. ‘Ik ben niet bang voor nabijheid!’, protesteerde een van de begeleiders. ‘Gefeliciteerd’, antwoordde de trainer. ‘Jij zou de eerste mens op aarde zijn die niet bang is voor nabijheid. Of zou het kunnen zijn dat we in het werk soms zo ver van onszelf verwijderd raken dat we ons de eigen gevoelens niet meer bewust zijn? En wie niet dicht bij zichzelf kan zijn, zal zijn cliënt niet nabij komen. Bewust zijn van je eigen thema geeft je de vrijheid om daar op de juiste manier mee om te gaan’.
De opleiding ‘de klank van liefde: vakwerk’ is een vakopleiding voor begeleiders, coaches, trainers en adviseurs. In deze opleiding leer je je vak verdiepen door te leren werken met liefdesenergie. De opleiding vindt plaats in het cursusjaar 2017/2018. Alle informatie vind je op onze site www.weisfelt.nl
Ons boek Altijd Aardig blijven? krijgt inmiddels zijn tweede druk. Je kan het bestellen via onze site.