skip to Main Content

Logo Weisfelt

 

 

Ons logo is het beeld van de wijze. Hij is van alle tijden en alle culturen. Altijd en overal is liefde het belangrijkste richtinggevende begrip geweest. De wijze verwoordt het universele weten van de wetten van de liefde. Het is aan ons dit weten in praktijk te brengen. Dat noemen we visiegericht werken.

0578-755027 info@weisfelt.nl

Werken met liefdesenergie. 15 minuten.

Werken Met Liefdesenergie. 15 Minuten.

‘Maak tweetallen. Geef elkaar de linkerhand. Gedurende exact 15 minuten houd je elkaars linkerhand vast. Die verbinding symboliseert  de liefde in de relatie die jullie in deze ontmoeting aangaan, doorleven en na 15 minuten weer loslaten. Als een van jullie twee ‘stop’ zegt, laat je elkaar onmiddellijk los en is jullie oefening voortijdig afgelopen. Er zijn verder geen andere regels dan de ruimte niet verlaten en de linkerhand vasthouden’.

Het was een workshop over liefde en angst. Angst is de schaduw van de zon die liefde heet. Wie de schaduw wil vermijden, zal de zon moeten doven. Het lijkt nuttiger de betekenis van angst te verstaan om er goed mee om te kunnen gaan. Wellicht ga je dan ook iets meer van liefde begrijpen. 15 Minuten hand in hand als symbool voor een gedeeld leven. Hoe gebruik je die 15 minuten?

Daar was de groep in tweetallen aan de slag. Een tweetal zwierde door de ruimte in een wilde dans. Daar in de hoek omhelsden twee mensen elkaar en huilden intens. Op een andere plek stonden twee mensen tegenover elkaar. Er waren geen woorden maar hun ogen vertelden het verhaal. Weer een ander tweetal zat bij elkaar in een stille, veelzeggende omhelzing. Een tweetal vocht. De linker handen hielden elkaar vast, De rechter handen sloegen. Woorden werden gefluisterd en geschreeuwd. Handen raakten aan. Ze sloegen en streelden. In 15 minuten werden levens gedeeld en relaties uitgeleefd.  Levenslessen van liefde en angst werden geleerd.

‘Wat heb je geleerd over liefde en angst?’, vroeg  de begeleider in de nabespreking.

Daar zat een vrouw met glinsterend ogen, ze lachte en huilde tegelijkertijd. Met de ene hand hield ze de andere vast. ‘Ik was zo bang dat ik niets durfde doen’, vertelde zij. ‘Hij keek me alleen maar streng aan en deed niets’. ‘En nu is er zoveel ontroering’, constateerde de begeleider. ‘Wat heb je gedaan?’. ‘Ik besefte plotseling dat ik maar 15 minuten had. Het was alsof een wekker heel hard afliep. Ik werd wakker. Ik  heb mijn hand uitgestoken en de ander bleef me streng aankijken. Toen ben ik gaan duwen en trekken en hij begon te lachen. We hebben gestoeid en geknuffeld. En dan met rode wangen: Ik heb hem gezoend!’ ‘En wat maakt de ontroering?’, vroeg de begeleider.  Ze bleef even stil.  Haar hoofd schudde nee en knikte daarna. ‘Ik huilde, omdat ik herken wat ik met mijn leven doe’, zei ze. ‘Ik heb een relatie en ik heb mijn werk, maar eigenlijk doe ik er niets mee. Ik laat het maar gebeuren. Ik wordt geleefd. En plotseling drong het tot me door dat het anders moet. Ik zat al vijf minuten stil en ik had maar een kwartier! Ik ben verdomme steeds te bang geweest om in beweging te komen’! ‘En toen je dat ging beseffen?’, vroeg de begeleider. ‘Toen werd het echt leuk!’, straalde ze.  ‘En houd je nu je zelf vast zoals je vastgehouden wil worden?’, suggereerde de begeleider, kijkend naar haar handen.  ‘Welnee’ zegt ze verbaasd. ‘Ik heb mij hand zeer gedaan bij het stoeien. Hij is sterk hoor’, zei ze met een hoofdbeweging naar haar groepsgenoot. ‘Nou, jij ook kat!’, kreeg ze met een brede lach van hem terug. ‘Risico van het leven’, constateerde de begeleider schouderophalend. ‘Ik heb het er graag voor over’, besloot ze met tranen in haar ogen. ‘Heel graag… Ik heb mijn lesje wel geleerd’

‘De angst om voluit te leven’, mijmerde een deelnemer. ‘Hoe maak je een afweging tussen het risico en de winst die je hoopt te halen?’ ‘Misschien is dat wel een verkeerde vraag’, reageerde de begeleider.  ‘Wellicht gaat het hier niet om een vraag, maar om een opdracht. Mijn oude leermeester Willem Zwartberg zei ooit: ‘Leef het Leven met een hoofdletter. Leven met een kleine letter is eigenlijk een vorm van sterven’.

Ons boek Lijven Lezen, lichaamsdiagnostiek in de praktijk, is via deze site nu ook als e-book verkrijgbaar.

Nog iets bijzonders en zeer aanbevolen: Bewust Opvoeden en Begeleiden. ISBN: 978-94-6443-430-9 Geschreven voor de omgang met kinderen van 0 tot 12 jaar. Een glashelder boek over hoe je als ouder en partner een basisfundament voor je kind kunt bouwen én voor je gezin. Dat maakt dit boek zo uniek. Krachtig in de eenvoud, een aanrader voor alle belangrijke volwassenen in het leven van een kind.  Te bestellen via de site www. bewustopvoedenenbegeleiden.com.

Tenslotte: Er zijn nieuwe activiteiten gaande om de ethiek van ons werk meer onder de aandacht te brengen. Daartoe is De Werkplaats Ethiek opgericht. Als je belangstelling hebt, kijk op onze site onder het kopje ‘wie zijn wij’  naar De Werkplaats Ethiek. Een driedaagse workshop over ethiek wordt aangeboden op 7, 8, 9 november 2022.                   Zie info@ weisfelt.nl.

Piet Weisfelt

Wie zijn wij

In de school van Weisfelt verzorgde Piet Weisfelt samen met Marry Weisfelt Pit trainingen in het werken met liefdesenergie. Marry is overleden op 13 augustus 2023. Zij was een geweldige collega, partner en inspiratiebron. Per 1 januari 2025 werkt Piet geregeld samen met Dirkje Veltman.

Piet Weisfelt (1944)
Met onderwijs, (organisatie)begeleiding en coaching heeft hij ruime ervaring. Hij publiceerde over begeleiding, persoonlijke groei en organisatieontwikkeling. In de school van Weisfelt verzorgt hij opleidingen en trainingen in het werken met liefdesenergie. Deze opleidingen en trainingen zijn gericht op individuele ontwikkeling, coaching en groeps – en organisatieontwikkeling.

Dirkje Veltman (1967)
Zij verzorgt opleidingen en coaching op basis van de Dao. Vanaf 2025 werken Dirkje en Piet samen bij het geven van trainingen op het gebied van liefde: intimiteit en seksualiteit, en persoonlijke groei.

Close search

Winkelmand

Back To Top