skip to Main Content

Logo Weisfelt

 

 

Ons logo is het beeld van de wijze. Hij is van alle tijden en alle culturen. Altijd en overal is liefde het belangrijkste richtinggevende begrip geweest. De wijze verwoordt het universele weten van de wetten van de liefde. Het is aan ons dit weten in praktijk te brengen. Dat noemen we visiegericht werken.

0578-755027 info@weisfelt.nl

Werken met liefdesenergie. Ik wist niet meer wat ik deed

Werken Met Liefdesenergie. Ik Wist Niet Meer Wat Ik Deed

Een forse man zit tegenover de begeleider. Hij heeft voor de zoveelste keer zijn zoon van acht jaar geslagen. En hard. Zijn vrouw heeft hem nu voor het blok gezet: of ze geeft hem aan bij de politie, of hij gaat in therapie. De therapie bleek geen succes te zijn. Dan maar een workshop. Hij zucht. ‘Als dat joch nu eens gewoon zou luisteren, dat zou voor ons allebei veel makkelijker zijn’. ‘Wat probeert hij je te vertellen door niet naar je te luisteren?’, vroeg de begeleider. De man haalt zijn schouders op. ‘Hij luistert niet. Hij luistert nooit. Daar word je gek van. Ik kan hem niet bereiken. Dan vallen er klappen’. ‘Vertel eens wat er is gebeurd?’, vraagt de begeleider. Weer is daar het schouderophalen. ‘Hij zit te spelen. Ik zeg tegen hem dat hij de rommel moet opruimen. Hij reageert niet en speelt gewoon verder. Ik pak hem bij zijn arm en zeg het nog eens. Hij trekt zijn arm los, kijkt me niet aan en speelt verder. Toen heb ik hem  met mijn vlakke hand een harde klap in zijn gezicht gegeven. Een tand door zijn lip en een bloedneus’. ‘Een kind van acht jaar?’, vraagt de begeleider. Weer die schouders. ‘Ik werd zo kwaad, ik wist niet meer wat ik deed’, reageert hij. De hand van de begeleider schiet uit en de man krijgt een flinke mep op zijn wang. ‘Ik was zo verontwaardigd, ik wist niet meer wat ik deed’, verklaarde de begeleider. Er volgt een spannende stilte. De man raakt met zijn linker hand zijn wang aan en balt zijn rechter vuist. ‘Jouw zoontje van acht kon ook niet terugslaan’, zegt de begeleider.  De woorden helpen. De vuist ontspant. ‘Als je je denkknop op aan zou zetten, zou je niet hoeven te slaan’, vervolgt de begeleider. ‘Ik ben nu eenmaal driftig’, zegt de man. ‘Je verklaart jezelf geestelijk invalide’, reageert de begeleider. ‘Denk na!’.  De man is even stil en knikt. ‘Ok, dan voor de tweede keer: wat probeert jouw kind je te vertellen door niet naar je te luisteren?’ Weer volgt een stilte. Dan mompelt de man: ‘Hij haat me’. ‘Kleine kinderen houden van hun ouders’, werpt de begeleider tegen. ‘Houd jij van je kind?’ ‘Natuurlijk’, antwoordt de man. ‘Heb je dat ooit tegen hem gezegd?’ De man schudt zijn hoofd. ‘Dat is de afdeling van mijn vrouw’. ‘Zou het kunnen dat hij niet luistert, omdat hij dat van je wil horen?’, suggereert de begeleider. De man kijkt hem verbaasd aan. Dan mompelt hij voor zich uit ‘nee toch?’ ‘Ik stop hier’, zegt de begeleider. ‘Denk er eerst maar eens over na. Morgen werken we verder’.

‘Waarom stopte je hier?’, vroeg een deelnemer. ‘Er was al veel gebeurd’, meende de begeleider. ‘De impulsieve reactie van het slaan dient te stoppen om ruimte te maken voor het denken. Dat lijkt me voorlopig de eerste oefening’. ‘Je sloeg hem. Dat was toch ook impulsief?’  ‘En zeker niet aanbevolen’, bevestigde de begeleider. ‘Toch was het niet impulsief. Ik deed het weloverwogen om voorbij het masker van de onverschilligheid te komen. Ik zou die interventie overigens aan niemand aanraden. Je kan erdoor in de grootste moeilijkheden komen’. ‘Toch koos je ervoor’, zei een ander. De begeleider knikte. ‘Willem Zwartberg, mijn leermeester zei weleens: slaan kan een boodschap van liefde zijn’. ‘Maak het nou!’, protesteerde een deelnemer. ‘Maar hij voegde eraan toe’, ging de begeleider verder, ‘dat betekent dat je de ander uitnodigt je op precies dezelfde manier, met precies dezelfde kracht terug te slaan. Als je die afspraak hebt, wordt het slaan steeds zachter. Uiteindelijk wordt de slag een streling. Realiseer je goed dat de vader de zoon slaat met zijn hand en de zoon terugslaat door niet te luisteren. Vader en zoon kunnen leren elkaar te strelen. Ik hoop dat mijn klap een eerste stap geweest is’.

Onze trainingen hebben we allemaal verplaatst naar de maanden na de zomervakantie. Hier volgt een overzicht.

Intimiteit en seksualiteit verplaatst van 11, 12, 13 mei naar 31 augustus, 1 en 2 september. Land of Now

Lijven lezen 2           blijft staan op   28, 29, 30 september Land of Now                                                              

Werken met groepen          verplaatst van  06, 07, 08 april,  naar 12, 13, 14 oktober         Hoorneboeg

Lijven Lezen 1                         verplaatst van  20, 21, 22 april,  naar 02, 03, 04 november           Hoorneboeg

Piet Weisfelt

Wie zijn wij

Piet Weisfelt (1944)
Met onderwijs, (organisatie)begeleiding en coaching heeft hij ruime ervaring. Hij publiceerde over begeleiding, persoonlijke groei en organisatieontwikkeling. In de school van Weisfelt verzorgt hij opleidingen en trainingen in het werken met liefdesenergie. Deze opleidingen en trainingen zijn gericht op individuele ontwikkeling, coaching en groeps – en organisatieontwikkeling

Marry Weisfelt-Pit (1946)
studeerde onder meer Nederlands en was opgeleid in verschillende richtingen van de humanistische psychologie. Zij had ruime ervaring op het gebied van training en coaching. In het bijzonder was zij deskundig in het werken met intimiteit en seksualiteit. Marry is overleden op 13 augustus 2023.

Close search

Winkelmand

Back To Top