Werken met liefdesenergie Huidwerk
In ons trainingswerk doen we soms huidwerk. Huidwerk is werk met het naakte lijf. We doen huidwerk wanneer het bijdraagt om ervaringen bewust te worden of te intensiveren. We werken daarbij met heldere afspraken en een degelijke ethische code. Wanneer mensen deelnemen aan trainingen weten ze dat er huidwerk kan plaatsvinden.
We leven in een kuise porno samenleving. Kijk om je heen, bezoek internet en de vleeswaren vliegen je voor de ogen. We hebben ermee leren leven. Maar op plekken waar echt contact wordt gemaakt, wordt de naaktheid van het lijf vaak meer gevreesd dan de naaktheid die we ervaren als we onze maskers afleggen en zichtbaar wordt wie we echt zijn.
Daar is de groep aan de slag. Geoefend wordt met aanraken. Ons werk is aanraken. Aanraken met het woord, aanraken met het lijf. In essentie is er geen verschil. Beide aanrakingen roepen intense reacties op: ik ben en jij bent. Ieder woord dat aanraakt bevestigt het zijn. Iedere hand die aanraakt maakt de ervaring nog intenser. Uit het zijn groeit het worden. De deelnemers leren.
Tegenover elkaar op de mat. Ogen dicht. Maak contact met jezelf. Ogen open, richt de aandacht op de ander. Raak aan met een woord, raak aan met het lijf. Om en om. Ervaar en leer. Laag tempo intensiveert de ervaring. Woorden worden gesproken, aandachtige aanraking. Al snel is de intimiteit voelbaar. Al snel worden kledingstukken uitgetrokken om de huid beschikbaar te stellen. Binnen niet al te lange tijd zitten de meesten naakt, dicht tegenover elkaar in een ervaring van intense nabijheid.
Daar in de hoek zitten een man en een vrouw tegenover elkaar nog steeds gekleed. Ze zitten zo ver uit elkaar dat ze flink voorover moeten buigen om de ander aan te kunnen raken. Ze hebben de oefening uitgevoerd, maar niet gedaan, laat staan ervaren.
Uiteraard komt in de nabespreking het huidwerk zelf aan bod.
‘Ik begrijp niet waarom jullie mensen naakt laten werken. Ik wist dat jullie dit zouden doen en ik had al mijn twijfels. Wat geeft dat nou extra?’ ‘Heb je gezien wat er om je heen gebeurde?’ ‘Nee, we deden de oefening met elkaar. We vonden er weinig bijzonders aan’. ‘Heb je gevraagd hoe andere deelnemers de oefening hebben ervaren?’ ‘Nee, maar dat doet ook niet ter zake’. ‘Ik heb het idee dat jullie meer bezig geweest zijn met te protesteren tegen de oefening dan met het doen van de oefening. Waar protesteer je tegen?’ ‘Dat naakt werken. Dat is nergens voor nodig. Het brengt mensen in verlegenheid en…’ ‘En?’ ‘Het leidt af van waar het om gaat. Het was toch een oefening over echtheid?’ ‘En wie is er echt? Mensen die elkaar met lijf en geest nabij zijn, mensen die zich letterlijke en figuurlijk onthullen? Of mensen die zich verbergen achter hun kleding zoals ze zich verbergen achter hun protest?’ Stilte. ‘Met welk recht zeggen we tegen onze cliënten ‘onthul je’ als wij het naakte lijf zo seksualiseren en vrezen dat wij zelf in onze kleren verborgen blijven, zowel letterlijk als figuurlijk ?’ Stilte ‘Stimuleer je cliënt tot een naakte ontmoeting, zonder onnodige maskers, tot echt contact. Intimiteit zonder zelfonthulling bestaat niet. Als de begeleider dat zelf niet kan wat heeft hij de cliënt dan te bieden?’
De volgende avond, tijdens een oefening, werkten ze naakt.
De workshop lijven lezen 21,22,23 april 2016 www.weisfelt.nl